Greenwashing. Oftewel de wolf in schaapskleren tussen de duurzame bedrijven en producten. Bij greenwashing doet een bedrijf zich duurzamer voor dan het in werkelijkheid is. Een product adverteren als duurzaam is verleidelijk voor bedrijven. Consumenten baseren hun keuzes namelijk steeds vaker op duurzaamheidsoverwegingen, dus greenwashing kan bedrijven meer klanten opleveren zonder al te veel moeite te hoeven doen. Maar, greenwashing heeft nare gevolgen voor zowel de klant, het bedrijf als het milieu. Het is dus erg belangrijk dat gevallen van greenwashing aangepakt worden.
Wat houdt greenwashing precies in?
Als een bedrijf aan greenwashing doet, doet het zich dus groener voor dan het is. Dit kan expres zijn, een marketingtruc, maar dit kan ook per ongeluk gebeuren. Dit komt weleens voor wanneer een bedrijf wél duurzame stappen zet, maar dit op een onjuiste of onvolledige manier communiceert naar de buitenwereld. Taalgebruik kan onbewust misleidend zijn. Een voorbeeld: staat er op de verpakking van een product “100% gerecycled materiaal”, dan kan dit al greenwashing zijn. Waarom? Het is onduidelijk of de claim op de verpakking of op het product slaat. Verder kan een als duurzaam geadverteerde kledinglijn uitsluitend duurzaam materiaal gebruiken voor de kleding, maar een allesbehalve duurzaam productieproces hebben, waardoor het niet volledig duurzaam is. Een foutje zit dus in een klein hoekje.
Gevolgen van greenwashing
Wat het motief ook is, expres of per ongeluk, greenwashing kan erg negatieve gevolgen hebben. Zo kan het de reputatie van een bedrijf schaden op het moment dat klanten erachter komen dat bepaalde duurzaamheidsclaims vals waren. Dit kan klantenverlies opleveren. Ook kan greenwashing bedrijven geld kosten; de Autoriteit Consument & Markt (ACM) kan een bedrijf een boete opleggen tot wel €900.000 per overtreding. Greenwashing kan ook negatieve gevolgen hebben voor het milieu. Als consumenten kiezen voor een nep duurzaam product, kiezen ze dus, ondanks hun duurzame intenties, voor de minder groene versie. Hierdoor wordt het milieu meer belast dan nodig is en blijven werkelijk duurzame producten in de schappen liggen.
Het tegengaan van greenwashing
Hoe kun je als bedrijf nu zorgen dat je niet aan greenwashing doet? De ACM heeft een checklist opgesteld om bedrijven te helpen:
- Maak duidelijk welk duurzaamheidsvoordeel het product heeft;
- onderbouw duurzaamheidsclaims met feiten en houd ze actueel;
- vergelijkingen met andere producten, diensten of bedrijven moeten eerlijk zijn;
- wees eerlijk en concreet over de duurzaamheidsinspanningen van het bedrijf;
- zorg dat visuele claims en keurmerken behulpzaam zijn voor consumenten en niet verwarrend.
Door deze regels te volgen kunnen bedrijven er zeker van zijn dat ze hun duurzame acties op een juiste manier promoten. Op deze manier is de klant blij, het bedrijf blij én het milieu blij. Echt groen bezig zijn loont!