Vandaag is het Black Friday. Maar is dat nog wel van deze tijd? De zoveelste reclame die voorbijkomt of een social media pagina die is omgetoverd tot één groot kortingscodes-paradijs.
Black, what?
Niet alleen Black Friday, maar ook Singles Day, Cyber Monday of zelfs Black Week zijn inmiddels een fenomeen. De hele maand november koop je producten in de aanbieding. Oorspronkelijk komt Black Friday uit Amerika, waar de naam werd gegeven aan de enorme verkeersdrukte op de dag na Thanksgiving. Ook werd de associatie gemaakt met winkeliers, die voor het eerst ‘in het zwart’ kwamen te staan en winst maakten. Aan het begin van de decembermaand wordt deze dag beschouwd als de start van het seizoen voor de kerstinkopen.
Milieu-impact
Sommigen wachten bewust op de afprijzing van een specifiek product dat ze al langer willen hebben. Anderen worden geprikkeld door de vele reclame die ze voorbij zien komen. Daarin schuilt juist het gevaar. Mensen kopen om te kopen en vergeten de negatieve klimaatimpact die consumeren met zich meebrengt. Ruim 65% van de uitstoot van broeikasgassen wereldwijd komt door het consumptiepatroon van huishoudens. Per Nederlands huishouden bestaat 11% uit het kopen van nieuwe spullen (Milieu Centraal, 2022). Wat dacht je van de grondstoffen en de energie die nodig is bij productie? Of het transporteren van het product naar de juiste bestemming? Dit heeft allemaal negatieve impact op het milieu.
Consuminderen
De oplossing? Consuminderen. Koop minder, onderhoud je spullen goed en repareer waar nodig. Stel jezelf voortaan de volgende vragen:
- Heb ik het product echt nodig?
- Zo ja; is er een alternatief? (Kun je iets wat je al hebt hiervoor gebruiken?)
- Toch iets nieuws nodig? Kies dan bijvoorbeeld voor tweedehands, plantaardige of biologisch afbreekbare producten.
Houd deze vragen, in ieder geval vandaag, in je achterhoofd. Sta je op het punt van bestellen; loop alle producten nog eens bij langs. Heb je het echt nodig?
Kies bewust!