Men denkt bij Amerika en plekken zoals Texas vaak aan grote auto’s, hamburgers en grote windmolens. Eén van deze onderdelen lijkt een buitenbeentje maar past toch perfect thuis in het rijtje. Wat voor veel mensen verrassend is, is dat Texas de op vijf na meeste windenergie ter wereld opwekt. Uit de politieke pollen blijkt dat mensen uit Texas niet staan voor klimaatveranderingen, toch maken zij een groot deel hiervan uit. Mensen in Texas vinden het namelijk belangrijk dat hun energie goedkoop en efficiënt is. Windenergie is een van de goedkoopste bronnen van elektriciteit. Dit is in plekken zoals Texas het motief om windmolens te bouwen.
Welke les zou je hieruit kunnen halen?
Een belangrijke les is dat de manier waarop je iets in de markt zet invloed kan hebben op de aanpassingsgezindheid van de doelgroep. Bij een bepaalde groep is geldbesparing een belangrijk motief bij klimaatbewuste veranderingen, probeer hier dus ook op in te spelen. Als we het probleem aanvallen vanaf een klimaatbewust motief en een geld besparend motief zullen verschillende doelgroepen aangesproken worden. Denk dus goed na bij wat het motief is dat bij jouw doelgroep past en speel daarop in.