Heb jij weleens ergens het logo ‘Certified B Corporation’ zien staan? Grote kans van wel! Een aantal bekende Nederlandse bedrijven, zoals Dopper en Tony’s Chocolonely, mogen dit duurzaamheidskeurmerk namelijk dragen. For-profit bedrijven die zich graag inzetten voor duurzaamheid en dit ook aantoonbaar willen maken voor (potentiële) klanten, kunnen veel baat hebben bij een B Corp certificering. Dit artikel legt je uit waarom!
Wat houdt een B Corp in?
Een B Corp, kort voor Benefit Corporation, is een duurzaamheidskeurmerk van non-profitorganisatie B Lab. Deze organisatie zet zich in voor het verduurzamen van de economie en spoort for-profit bedrijven aan om hieraan bij te dragen. Elk for-profit bedrijf van een jaar of ouder, mag zich aanmelden om een B Corp te worden. Om deze B Corp certificering te behalen, heeft B Lab dit stappenplan gecreëerd voor bedrijven:
1. Performance
Allereerst moet een bedrijf een vragenlijst, genaamd de ‘B Impact Assessment’, invullen. Deze vragenlijst toetst het huidige beleid van het bedrijf rondom duurzaamheid. Hierbij wordt er getest op vijf verschillende thema’s: bestuur, werknemers, gemeenschap, milieu en klanten. Bedrijven moeten minstens 80 punten behalen in deze test.
2. Accountability
Het is belangrijk dat dragers van het B Corp keurmerk zichzelf verantwoordelijk houden voor hun eigen impact op mens en milieu. Om deze reden moet elk bedrijf hun duurzaamheidsmissie toevoegen aan de statuten. Dit werkt als een soort verzekering die ervoor zorgt dat duurzaamheid een prioriteit blijft, zelfs in het geval van een wisselend managementteam.
3. Transparency
Om te zorgen voor transparantie, wordt een samenvatting van de resultaten van de B Impact Assessment van gecertificeerde B Corps online gepresenteerd op de website van B Lab.
Elke drie jaar moeten bedrijven dit stappenplan opnieuw doorlopen. Dit maakt het keurmerk actueel en betrouwbaar. Daarnaast is het een mooie manier voor bedrijven om hun voortgang op het gebied van duurzaamheid aan te tonen.
Doelgericht werken aan verduurzaming
Het behalen van de B Corp certificering brengt vele voordelen met zich mee. Tijdens het invullen van de B Impact Assessment, wordt in kaart gebracht hoe duurzaam een bedrijf op dat moment is. Met dit overzicht zijn nieuwe kansen makkelijker zichtbaar en kunnen er doelen opgesteld worden voor verdere verduurzaming. Hiervoor is overleg of samenwerking met andere B Corps ook mogelijk. B Lab spoort individuele B Corps juist aan om van het uitgebreide B Corps netwerk te leren en elkaar te inspireren.
Het werven van jonge werknemers
De B Corp certificering kan ook helpen bij het aantrekken van jonge en ambitieuze werknemers. Veel jonge werknemers willen graag impact maken op hun werkplek en kunnen een waardevolle bijdrage leveren aan het verduurzamen van de toekomst. Wanneer een bedrijf zich aantoonbaar inzet voor duurzaamheid, kan dit een positieve en interessante factor zijn voor jonge werknemers in hun baankeuze.
Positieve reputatie
Naast dat duurzaamheid belangrijk is voor jonge werknemers, leeft duurzaamheid ook steeds meer onder het grote publiek. Consumenten gaan bijvoorbeeld steeds bewuster om met duurzaamheid in hun koopgedrag. De B Corp Certificering is dan een herkenbare en betrouwbare maatstaf; het zien van dit logo kan de doorslag zijn om voor een bedrijf te kiezen en hun product te kopen. Dit geldt ook voor (potentiële) zakenpartners. Het behalen van een B Corp certificering heeft dus een positieve invloed op de reputatie van een bedrijf.