“
Het was dan ook belangrijk dat wij het project zo zelfstandig mogelijk oppakten.
“
Als Nederland hebben wij het doel gesteld om in 2050 klimaatneutraal te zijn. Een mooi streven waar veel organisaties hard aan werken. Er zijn echter nog wel wat uitdagingen. Wij zijn namelijk hard bezig om van het aardgas af te komen. Dat zorgt ervoor dat er steeds meer elektriciteit wordt gebruikt. Tegelijkertijd wordt er steeds meer elektriciteit opgewekt met bijvoorbeeld zonnepanelen. Zowel de vraag en het aanbod van elektriciteit is sterk gestegen in de afgelopen jaren.
Zoveel dat het elektriciteitsnet dit niet altijd meer aankan. Één van de mogelijke oplossingen is, is dat elektriciteit lokaal wordt opgewekt en gebruikt. De organisatie hiervan is soms nog een uitdaging, aangezien veel mensen niet de kennis en kunde hebben die hiervoor nodig is. De Groninger Energiekoepel (GrEK) biedt hiervoor een oplossing. Zij helpen Groningers die een energie-initiatief of -coöperatie willen opstarten door informatie te delen en professionele ondersteuning te bieden.
Er zijn veel energie-initiatieven opgestart nu de energieprijs gestegen is. Logischerwijs kreeg de GrEK het druk, waardoor er meer capaciteit nodig was. Jonge talenten Luna en Jeroen stonden direct klaar om aan de slag te gaan. Net als bij veel andere organisaties was het personeelstekort zo groot dat het moeilijk was om een project te begeleiden. Het was dan ook belangrijk dat wij het project zo zelfstandig mogelijk oppakten.
Een week na het zetten van de handtekening werden Luna en Jeroen voorgesteld aan de contactpersonen bij de GrEK. Aangezien ze bezig zijn met verschillende zaken, leggen ze allebei uit wat hun werkzaamheden inhouden;
Luna
Luna: “Ik ondersteun het interne team bij de organisatie van twee leergemeenschappen. Een leergemeenschap is een groep mensen die allemaal bij een energiecoöperatie werken of specifieke kennis hebben van een bepaald onderwerp. Tijdens een bijeenkomst wordt er kennis gedeeld en gediscussieerd over het desbetreffende onderwerp.
Voor de eerste leergemeenschap is al een bijeenkomst geweest. Als voorbereiding heb ik mij verdiept in lokaal eigenaarschap bij energiecoöperaties. Leerzaam en interessant! Op dit moment zijn we bezig met de organisatie van de tweede leergemeenschap. Deze zal over warmtetransitie gaan.
Voor dit project kan ik mijn organisatorische vaardigheden inzetten en ontwikkelen en kan ik nieuwe kennis opdoen over belangrijke onderwerpen. Het is prettig dat ik altijd welkom ben in het kantoor van de GREK en iedereen erg open en behulpzaam is.”
Jeroen
Jeroen: “Voor mij begon het project bij GrEK met een positieve verrassing. Aanvankelijk zou ik bezig gaan met het plannen en aansturen van de energiecoaches van de GrEK. Op de eerste werkdag kreeg ik te horen dat er toch een andere uitdaging voor mij klaar lag; onderzoeken wat het effect van energiecoaches is. Heel iets anders dan waar ik mij op had voorbereid! De eerste stap was dan ook kortsluiten met de opdrachtgever wat precies de verwachtingen zijn. Daarna ben ik mij gaan inlezen in de privacywetgeving en -richtlijnen van de GrEK en heb ik mijn statistiek vaardigheden opgefrist. Nu ben ik bezig met de dataverzameling, hiervoor heb ik veel gehad aan het contact met mijn projectondersteuners. Zo heeft Marit mij gedurende het project van feedback voorzien en heb ik de enquête telefonisch bij Thomas afgenomen om te kijken hoeveel tijd het kost. Naast het doen van dit onderzoek, werd ik ook gevraagd om de opzet te presenteren bij de gemeente het Hogeland. Best spannend, maar gelukkig was het een succes.”
Heb jij behoefte aan meer capaciteit? Neem dan contact op!