Of onze Young Professionals gewoon door kunnen werken, ondanks deze gekke tijd? Echt wel! Vele projecten bij SAMEEN lopen gewoon. Zo ook het project SPARK the Movement waar onze Lennie aan werkt. In dit interview gaat zij wat verder in op het project en hoe zij dit in deze coronacrisis oppakken.
Kan je vertellen wat SPARK the Movement precies inhoudt?
SPARK the Movement is ontstaan uit het initiatief Vereniging Circulair Friesland, waarbij verschillende aanjagers zich inzetten voor een sector om samen te bouwen aan een circulaire wereld. Heleentje Swart is aanjager onderwijs en zet zich in voor het feit dat bouwen aan een circulaire wereld de norm wordt binnen het onderwijs.
SPARK the Movement is een beweging die uitgaat van drie pijlers om dat te bereiken. De 17
Sustainable Development Goals (SDGs) van de VN en de zeven ontwerpprincipes van Vereniging Circulair Friesland, gericht op kenmerken voor een circulaire economie. De laatste pijler is A Whole School Approach om het onderwijs op alle fronten circulair in te richten. Scholen kunnen op de website van SPARK een zelfscan afnemen om te zien waar hun school staat. Wanneer scholen circulaire activiteiten hebben ondernomen, kunnen zij deze zelf uploaden op de website . Hierdoor vormt SPARK een platform die de circulaire activiteiten binnen het onderwijs zichtbaar maken. Deze noemen wij Sparks en die leiden weer tot nieuwe verbindende projecten. Sinds kort zijn de drie pijlers ook in een toolkit op de website te vinden om zelf mee aan de slag te gaan!
Wat zijn jouw werkzaamheden op dit project? Wat moet je doen en hoe voer je dit uit?
Voor SPARK the Movement doe ik eigenlijk van alles. Ik denk mee in de creatieve aspecten qua uitvoering van SPARK the Movement. Daaronder vallen beheer van sociale mediakanalen, verzamelen van content, ontwerpen en vormgeven van bijkomende projecten, optimaliseren van de website. Daarnaast verzamel ik ook veel Sparks om zelf toe te voegen aan de website.
Dit project kan, ondanks deze gekke tijd, gewoon doorlopen hoe kan dat precies?
Al mijn werkzaamheden kan ik vanachter mijn laptop doen met pen en papier bij de hand. Eigenlijk merk ik geen verschil met hiervoor.
Wat maakt dit project zo leuk?
De creativiteit die ik erop los mag laten en de afwisseling qua werkzaamheden. Er is altijd wel iets te bedenken om te doen. Daarnaast is het superleuk om te zien wat scholen in Friesland allemaal al doen!
Heeft de coronacrisis invloed op het project en hoe gaan jullie daar bij SPARK mee om?
Het heeft geen directe invloed op mij, maar wel op scholen en dat merk ik wel in het aantal Sparks. Dat is nu minder geworden. Wel zijn met een alternatief idee gekomen, zoals ThuisSPARKS. Waarom zouden activiteiten vanuit thuis bijvoorbeeld niet ook bijdragen aan een circulaire wereld? Zo heeft Heleentje samen met maatschappelijk betrokken partners het verbindende project Vonketon opgericht. In een tweedaagse online hackathon worden de 17 SDG’s als uitgangspunt genomen om te brainstormen over een circulaire toekomst voor na de coronacrisis.
Zijn er zaken die aangepast moesten worden vanwege de coronacrisis, wat en waarom?
Er moet nu op een andere manier Sparks verzameld worden en de verbindende projecten worden anders vormgegeven. Verder blijven alle werkzaamheden eigenlijk hetzelfde!
Naam:
Lennie Qiu
Leeftijd:
25 jaar
Specialiteit:
Content creator